Mi történik, ha törlik a járatod? Amit az utasbiztosítás tényleg fedez
2025. április 30., szerda
Egy külföldi utazás mindig izgalmas – akár új helyekkel, új ízekkel találkozol, akár pihenés vagy épp kaland vár rád. Azonban még a legjobban megszervezett utazásba is beleszólhat egy váratlan esemény: például egy repülőjárat törlése. Ha már volt részed benne, tudod, mennyi idegeskedéssel, várakozással és akár anyagi veszteséggel jár. A jó hír viszont az, hogy ha okosan készülsz, egy megfelelő online utasbiztosítás sok esetben segít enyhíteni a kellemetlenségeken – de nem mindenre jelent megoldást. Nézzük meg, mire számíthatsz egy ilyen helyzetben!
Először is: mit tegyél, ha törlik a járatod?
Ha a reptéren szembesülsz a hírrel, hogy törölték a járatodat, a legfontosabb, hogy őrizd meg a nyugalmad – és cselekedj gyorsan. Az első lépés, hogy keresd meg a légitársaság ügyfélszolgálatát. Uniós országokból induló járatok esetén az EU261-es rendelet szerinti jogaid vannak: kérhetsz pénzvisszatérítést vagy átfoglalást, és bizonyos esetekben kártérítésre is jogosult lehetsz, ha például a törlés az utolsó pillanatban történik és nem vis maior esemény okozta.
Fontos: őrizd meg a jegyed, beszállókártyád és minden ezzel kapcsolatos dokumentumot, ezekre szükség lesz, ha a biztosítónál vagy a légitársaságnál igényt nyújtasz be.
Mire jó az utasbiztosítás?
Az online utasbiztosítás gyors és kényelmes módja annak, hogy megkösd a szükséges biztosítást az utazásodhoz. De sokan nincsenek tisztában azzal, hogy egy járattörlés esetén pontosan mire is nyújt fedezetet.
Amit általában fedez:
-
Szállásköltség: Ha a járattörlés miatt plusz éjszakát kell eltöltened külföldön, az utasbiztosítás fedezheti a szállás árát – de csak akkor, ha ezt nem rendezi a légitársaság.
-
Étkezés és közlekedés: Az elmaradt járat miatt felmerülő extra költségek (pl. taxi, étel) megtérítésére is van lehetőség.
-
Késés miatti csatlakozási járat lekésése: Ha emiatt maradsz le egy másik járatról vagy hajóútról, a biztosító kártérítést nyújthat.
Amit nem fedez:
-
A járattörlés önmagában nem mindig biztosítási esemény, ha a légitársaság gondoskodik az átfoglalásról vagy visszatérítésről.
-
Ha nem dokumentálod megfelelően a költségeket (nincsenek számlák, igazolások), akkor nem tudod elszámoltatni őket.
-
A poggyászkár, bár más kategória, gyakori járulékos probléma járatkésés vagy törlés esetén – erről még külön is szólunk!
És ha a poggyász is elveszett?
Sajnos gyakran előfordul, hogy a törölt járat után új gépre kerül a csomag, de az nem érkezik meg időben – vagy egyáltalán nem érkezik meg. Ebben az esetben a biztosítás poggyászkár fedezete segíthet. Általában téríti a sürgősen szükséges ruházati és higiéniai cikkeket, de csak bizonyos összegig. Ha a poggyász végleg elveszik, akkor értékalapú kártérítésre számíthatsz – a számlák itt is fontosak.
Tipp: Érdemes a csomag tartalmáról listát készíteni indulás előtt, és lefotózni a bőrönd tartalmát, hogy vitás helyzetben is tudd bizonyítani, milyen értékeid vesztek kárba.
Valós példa: amikor jól jött az utasbiztosítás
Anna és Péter Barcelonából indultak volna haza, de egy vihar miatt törölték a járatukat. A légitársaság csak másnapra tudta őket átfoglalni, és nem tudtak megfelelő szállást biztosítani. Mivel előre megkötötték az online utasbiztosításukat, a biztosító megtérítette a szállásköltséget és az extra étkezés árát. Sőt, mivel Anna csomagja nem érkezett haza időben, a biztosító azt is megtérítette, miután elküldték a vásárlási számlákat.
Összegzés: hogyan készülj fel előre?
-
Mindig köss online utasbiztosítást, és olvasd el a feltételeket!
-
Őrizd meg a jegyeket, számlákat, dokumentumokat.
-
Használj poggyászcímkét, és fotózd le a csomagod tartalmát induláskor.
-
Tárold a biztosító elérhetőségét a telefonodban, hogy vészhelyzetben gyorsan hozzáférj.
Szeretnél gyorsan és egyszerűen biztosítást kötni? Nézd meg az e-utas.hu kínálatát, és válaszd ki a számodra legjobbat – akár pár perc alatt, teljesen online!
